Skriva sömndagbok – identifiera problemen med din sömn

Foto av författare
Skriven av:
Anna Jonsson
Uppdaterad senast:

Sömndagbok är ett effektivt verktyg för att förbättra sömnkvaliteten och få insikt i ditt sömnmönster. En sömndagbok är en enkel journal där man varje dag noterar olika aspekter av din sömn.

Skriv upp när du går och lägger dig, hur dags du somnade och hur många gånger du varit vaken. Fokusera inte på att lämna exakta uppgifter utan gör en enkel bedömning av hur det har varit. Vad gjorde du dagen innan och hur har dagen efter varit?

Varför använda en sömndagbok?

Genom att skriva ner detaljer kring din sömn kan du lättare upptäcka mönster eller problem. Finns det något du kan göra annorlunda? Hur har du det i ditt sovrum? Har du det till exempel tillräckligt tyst, mörkt och svalt i sovrummet?

Om du genomför förändringar i dina sömnvanor eller behandlingar för sömnproblem kan en sömndagbok hjälpa dig se om dessa förändringar har en positiv effekt över tid.

Behöver du söka hjälp hos vården kan en detaljerad sömndagbok var användbar för läkare eller sömnspecialister för att förstå och hjälpa dig behandla dina sömnproblem.

Hur man för en sömndagbok?

Vissa saker bör vara med i en sömndagbok för att du ska upptäcka mönster kring din sömn. Använd ett nytt blad för varje vecka.

Notera datum, sömntid, antal uppvaknanden, uppvakningstid, total sömntid och sömnkvalitet. För gärna dagliga anteckningar kring faktorer som kan påverkar sömnen så som konsumtion av koffein, alkohol, fysisk aktivitet, stressnivåer eller användandet av skärm före läggdags.

Ladda gärna ner Sovgottnu.se’s sömndagbok så får du en färdig mall som du kan skriva ut och föra vecka för vecka.

Tips för att lyckas med sömndagboken

Se till att skriva din sömndagbok direkt när du vaknar på morgonen. Försök vara konsekvent och fyll i din sömndagbok vid samma tidpunkt varje dag.

Var ärlig mot dig själv och försköna inte siffrorna. Målet är att få en så korrekt bild av dina sömnvanor som möjligt.

Att använda sömndagbok kan vara tidskrävande till en början men de insikter och förbättringar du kommer fram till kan vara ett steg mot bättre sömn. Genom att noggrant följa dina sömnmönster och göra medvetna förändringar baserat på dina observationer kan du ta steg mot en bättre och mer återhämtande sömn.

Foto av författare
Om författaren
Anna Jonsson
Anna är utbildad arbetsterapeut med många års erfarenhet från vården. Har arbetet som förskrivare av tyngdtäcken åt Regioner. Skriver artiklar åt Sovgottnu.se

Lämna en kommentar