Varför sömn är viktigt – därför behöver du sova

Foto av författare
Skriven av:
Anna Jonsson
Uppdaterad senast:

Att sömn är viktigt är inte obekant för oss människor, men faktum är att sömn i själva verket är mer än viktigt; det är grundläggande för att kunna och orka leva ett normalt fungerande liv. Sömn i sig är ett intressant tillstånd såtillvida att det har olika stadier, och olika sätt att påverka oss beroende på hur många sömntimmar vi får och behöver.

Hos oss får du lära dig allt du behöver om sömn – vad som sker när vi sover och hur för lite eller mycket sömn påverkar oss samt tips och råd kring eventuella svårigheter när det kommer till att sova.

Hur mycket sömn behöver man?

Det är inte så enkelt som att säga till någon exakt hur många sömntimmar denne behöver. Man kan säga att generellt behöver du sova ungefär 6 till 9 timmar om du är vuxen. Däremot är det bra att veta att detta kan skilja sig åt väldigt mycket, och dessutom kan det finnas skillnader även i ditt eget sovmönster.

Vissa perioder kanske du klarar dig utmärkt på ett färre antal sömntimmar, medan du ibland känner att du verkligen behöver fler. En grundregel att komma ihåg är att så länge du fungerar bra under dagen så betyder det att din sömn har varit tillräcklig. Även om du själv kan tycka att du skulle behöva sova mer så är det kroppen och din energi som talar om för dig om det faktiskt har räckt med ett visst antal timmar eller inte.

Hur mycket sömn behöver man?

Små barn behöver sova mer än vuxna, vilket inte är konstigt med tanke på att hjärnan utvecklas i rask takt och behöver mycket sömn för att orka hänga med i utvecklingen. När barnen sedan blir större minskar antalet timmars sömnbehov för att sedan öka lite igen under tonåren. Men återigen vill vi understryka att sömnbehovet kan se olika ut i olika perioder av livet och att de totala sömntimmarna inte alltid är avgörande för ens mående.

Tabell sömnbehov

ÅlderTimmar
Barn 0-3 mån15-18 timmar
Barn 3-12 mån11-17 timmar
Barn 1-3 år12-14 timmar
Barn 3-6 år11-12 timmar
Barn 6-12 år10-12 timmar
Barn >13 år8-9 timmar
Vuxen6-8 timmar

Vad händer när jag sover?

Ytlig sömn

När vakenhetsgraden går ned somnar du väldigt snabbt, och går direkt in i den ytliga sömnen. Du kan säkert känna igen att du några gånger har vaknat lätt av ljud eller annat under den första delen av sömnen, och därmed upplevt att du inte har sovit alls eller ens somnat.

Har du problem med ljud som stör när du försöker sova kan du testa att sova med öronproppar.

Djup sömn

Efter att du har passerat den ytliga delen av sömnen når du den djupare fasen. Det är här du blir som mest återhämtad eftersom dina muskler blir avslappnade och tar dig in i sömnens riktiga djup.

Pulsen går ned, andningen blir lugnare, hjärnans aktivitet minskar och ges möjlighet att bearbeta de ständiga intryck den får. Du blir inte lika lättväckt här utan snarare är det betydligt svårare att väckas.

Skulle du mot förmodan bli väckt så kommer du att känna dig väldigt trött och uppleva förvirring. Det kan ta en stund innan du känner dig helt vaken. Den här djupa sömnen är således mycket viktig att komma in i när du sover, eftersom den ger dig bäst återhämtning.

Såväl den djupa som den ytliga sömnen sker återkommande under natten. Det vill säga att du har både djupa och ytliga tillstånd varvade med varandra, men djupsömnen sker i början av sovtimmarna och blir mer och mer ytlig ju längre du sover.

REM-sömn

När du sover hamnar du också i vad som kallas REM-sömn och som är den period i vilken dina drömmar sker. REM-sömnen “vävs in” i perioderna av både ytlig och djup sömn. Alla människor har alltså perioder av drömmar under tiden de sover, men det är långt ifrån alla som minns sina drömmar, och att du drömmer har inte att göra med hur din sömn har varit.

Kan man sova för mycket?

Det är lätt att tro att man inte kan sova för mycket, men det kan man. Att sova för mycket är förenat med en del negativa faktorer precis som för lite sömn är. Du kan bli ännu mer trött, vilket leder till att du sover mer och mer. Du kan till och med känna dig nedstämd och att du inte orkar göra saker som vanligt längre. Dessutom påverkas koncentrationsförmågan.

Kan man sova för mycket?

Ovan nämnda konsekvenser är resultat av längre perioder med mycket sömn och inte om det bara gäller exempelvis en eller två nätter med extra sovtimmar. Om det bara inträffar någon gång ibland kan det tvärtom vara mycket gynnsamt och göra att du orkar mer och presterar bättre nästkommande dag.

Vad händer om jag får för lite sömn?

Om du ligger back i sömn under en kort period så är det oftast ingen fara alls. Det är mycket vanligt att sova mindre än man bör och oftast påverkas du inte nämnvärt av det. Dessutom brukar kroppen vara bra på att säga till när den behöver återhämtningen igen och då återgår sömnen relativt snabbt till det vanliga.

Om det däremot går en längre period av för lite sömn så kommer du att märka av det. Det kan visa sig i form av trötthet, låg energi, personlighetsförändringar, koncentrationssvårigheter och nedstämdhet – precis som vid för mycket sömn. Skillnaden här är att det är viktigare att återfå balansen och sömntimmarna eftersom hjärnan måste orka komma ikapp för att fungera normalt.

Vad kan jag göra om jag har svårt att sova?

Först och främst måste du identifiera eventuella anledningar till att du har svårt att sova. Det finns nästan alltid svar att hämta när du ser över ditt liv och dina rutiner. Om du har tillfälligt svårt att sova när du vanligtvis inte har det så finns det oftast något du kan försöka ändra på.

Exempel på saker för att förbättra insomning och sömnsvårigheter:

  • Minska stress och annat som gör att du får svårt att slappna av
  • Öka din fysiska aktivitet med att till exempel se till att få minst 30 minuters rörelse om dagen
  • Varva ned innan du ska gå och lägga dig för att få det så stillsamt som möjligt inför natten. Använd gärna sovmask för att få mörkt framför ögonen.
  • Dra ned på eventuellt koffein eller tobak eftersom båda påverkar sömnen
  • Gör inget annat i sängen utan låt den enbart vara en plats för att sova så att du inte riskerar fastna i något annat.
  • Har du eller den du sover med problem med snarkning kan ni testa en snarkskena.

Vid svårare eller längre perioder av sömnsvårigheter är det viktigt att du får hjälp med att få bukt på problemet. Om du har testat ovanstående och problemet kvarstår är det värt att söka hjälp på vårdcentralen i första hand. Det finns också mediciner att ta för att underlätta för dig som har svårt att sova, men det är upp till din läkare att bedöma huruvida det är lämpat för dig eller inte.

Källor till artikeln:

Foto av författare
Om författaren
Anna Jonsson
Anna är utbildad arbetsterapeut med många års erfarenhet från vården. Har arbetet som förskrivare av tyngdtäcken åt Regioner. Skriver artiklar åt Sovgottnu.se

Lämna en kommentar