Därför bör du läsa innan du ska sova

Att läsa innan du ska sova kan göra underverk för din sömn. Ett av de vanligaste tipsen för en god sömn är att läsa innan du ska sova. Vi har nog alla somnat med en bok i handen någon gång, det spelar ingen roll hur spännande den än har varit. Men varför blir vi så trötta av läsning?

5 tydliga fördelar med att läsa innan du ska sova

  1. Du får en tydlig sovrutin vilket främjar din insomning och din sömn.
  2. Du kommer känna mindre stress.
  3. Du ökar din fantasi och blir mer kreativ.
  4. Du förbättrar din kognitiva motståndskraft.
  5. Du blir en mer empatisk människa.

Därför bör du läsa innan du ska sova

Sömnsvårigheter på natten är frustrerande och den brist på sömn som blir resultatet kan vara ohälsosam. Vi behöver sova och sova ut. Som tur är finns det faktorer som går att påverka och därför går det förbättra sina möjligheter till en god sömn genom att ändra ens vardagsrutiner, däribland att läsa en bra bok.

Likt ett flygplan behöver en lång landningssträcka behöver din hjärnaktivitet plana ut ordentligt innan den den är redo för sin sömnfas. Hjärnan hålls alert av aktiviteter som att titta på film eller sitta med mobilen. I båda fallen krävs stora insatser av hjärnan på grund av skiftande syn- och ljudintryck. Att läsa innan du ska sova, eller lyssna på musik för den delen, är mer vilsamt och förbereder hjärnan bättre för sömn.

Att läsa på skärm är sämre än att läsa en traditionell bok i aspekter av det efterföljande insomnandet. Din hjärna är evolutionärt inställd på att vara vaken så länge det är ljus och även artificiellt ljus kan få hjärnan att reagera som om det ännu vore dag.

Därför bör du läsa innan du ska sova
Därför bör du läsa innan du ska sova

Att läsa innan du ska sova tränar hjärnan

Läsning hjälper hjärnan att koppla av och gör det lättare att varva ner. Forskning visar att det räcker med sex minuters läsning för att minska stressen med 68 procent.

Faktum är att läsning även tränar hjärnan. Varje gång vi öppnar en bok får hjärnan jobba. Till skillnad mot när vi ser en film, där allt blir serverat oss, så gör böckerna att hjärnan automatiskt får börja jobba. I böckerna får vi bara orden till hjälp för att föreställa oss hur saker och ting ser ut. Det leder till att hjärnan skapar en massa bilder som bidrar till att utveckla vår fantasi, minnet och inlevelseförmåga.

Studier har även visar att människor som regelbundet läser böcker är bättre på att läsa, skriva, formulera sig och generellt kan betraktas som mer empatiska människor, då de är tränade i att förstå olika uppfattningar och livssyn.

Att läsa förbättrar även vår kognitiva motståndskraft. Trots att vi fortfarande inte har något botemedel för kognitiva sjukdomar som t.ex. Alzheimers, finns det en sak vi vet: Det är möjligt att träna hjärnan att bli starkare och mer motståndskraftig för kognitiv försämring.

Ett avslappnat sinne innebär även ett kreativt sinne. Om din hjärna får berättelser, lärdomar och sagot varje kväll, höjer du din fantasi. Din hjärna blir förutom de saker som nämns ovan även, uppfinningsrik, originell och kreativ. Experter vid University of Toronto tror att det finns få vanor som är lika fördelaktiga för barn. Att läsa hjälper barn att förbättra sin kulturella medvetenhet, sitt vokabulär och sina förmågor att uttrycka sig. Det hjälper även att utveckla abstrakt tänkande.

Undvik mobilens blåa ljus innan du ska sova

Enligt professor Raman Malhotra, vid Queen Victoria Hospital i England, beror det på flera saker. Läsning är dels en avkopplande aktivitet som tillåter hjärnan att koppla av men framförallt är den viktig för att skapa en rutin innan du ska sova. En regelbunden läsrutin kan förbättra sömnen hos personer som sover dåligt. Avsätt ungefär 15-30min, för att läsa innan du ska sova, för att separera sovrutinen från betydligt mer stressande aktiviteter under kvällen.

  • När du läser distraherar du sinne och för från vardaglig press och oro. Du kan känna dig fri, säker och få perspektiv på ditt liv.
  • Studier visar även att dina muskler slappnar av när du läser. Vidare blir andningen lugnare och blir mer rytmisk.

Att fysiskt trötta ut ögonen gör så klart sitt men att läsa en e-bok är inte samma sak som att läsa en traditionell bok. Majoriteten av läsplattor och mobiler utstrålar ett blått ljus som rubbar den inre kroppsklockan och dygnsrytmen. Det blåa ljuset kan även skada dina ögon och allt sammanvägt påverkar din insomning och sömnkvalitet.

Det blåa ljuset lurar hjärnan att tro att det är dag. Detta leder till att melatoninproduktionen minskar. Melatonin är ett hormon som säger till oss när det är dags att sova.

Använd tyngdtäcke tillsammans med din favorit bok

När du tar fram din favoritbok för att läsa innan du ska sova så kan ett tyngdtäcke vara till extra hjälp för att få dig avslappnad och ge dig en bättre sömnrutin och sova bättre under hela natten. Tyngderna i täcket skapar ett lätt och behagligt tryck mot kroppen vilket är avslappnande och sövande. Det kan öka din sömnkvalitet, ge dig längre tid i djupsömn, minska snarkning och minskad oro och ångest. Läs mer om fördelarna med tyngdtäcke på vår sida om tyngdtäcken.

Ett alternativ till tyngdtäcke är Curas tyngdfilt Minky. Filten har samma egenskaper som ett tyngdtäcke men är designat för att ligga framme och går att få i olika färger. Tyngdfilt är ett bra alternativ när du vill krypa upp i soffan eller din favoritfåtölj efter en lång och hektisk dag och inte orkar flytta det tunga täcket från sängen.

Vi har skrivit en rad artiklar om tyngdtäcke som du gärna får ta del av:
10 vanliga frågor om tyngdtäcke
Tyngdtäcke hjälper oroliga barn att sova gott
5 korta fakta om Cura tyngdtäcke

1177.se har gjort en sömnskola som handlar om att sova bra utan sömnläkemedel. Sömnskolan är uppdelad i fem steg och ger dig bra tips kring vad du kan göra för att få en bättre sömn. Man menar att för att sova bättre behöver du mer kunskaper om sömnvanor, lära känna dina egna vanor, våga ändra dina vardagsrutiner och ha tålamod.

Lämna en kommentar