5 vanliga orsaker till sömnproblem

Vanliga orsaker till sömnproblem är stress och oro. Vi listar 5 vanliga orsaker till sömnproblem och ger dig tips på hur du ska sova bättre.

1. Stress leder till sömnproblem

Den vanligaste orsaken till sömnproblem är stress. Vid stress ställer hela nervsystemet in sig på vakenhet, och du får svårt att varva ner och somna. Sömnen kan bli ytligare av stress och du vaknar kanske tidigt på morgontimmarna. Det är vanligt att du då har svårt att somna om.

Stress kan ha många orsaker. Det kan vara tidspress, krav i arbetet och på fritiden eller kanske ekonomiska problem. Men det kan också handla om att du ställer väldigt höga krav på dig själv.

Obearbetade upplevelser från tidigare samt negativa tankar och känslor kan också vara orsaker till stress.

2. Ljud i omgivningen gör det svårt att sova

Ljud i omgivningen är en vanlig orsak till sömnproblem. Det kan till exempel handla om störningar som trafikbuller, högljudda grannar eller att du sover i samma rum som någon som snarkar högt. Småbarnsföräldrar har ofta en period i livet då de ständigt får sin sömn störd av barnen.

Dämpa ljud genom att skaffa mattor till dina golv och häng upp gardiner för dina fönster. Om du inte lyckas dämpa ljuden som stör dig kan du testa att sova med öronproppar. De är billiga och när du vant dig vid dem kommer de dämpa ljudet runt dig och hjälpa dig att somna lättare. På vår sida om 9 produkter som hjälper dig sova bättre hittar du förslag på b.la. öronproppar.

Om öronproppar inte hjälper kan du testa att ladda ner en app med vitt brus för sömn. Vitt brus kan hjälpa dig att dämpa störande ljud och kan hjälpa dig somna och sova gott under hela natten. Om inte vitt brus är något för dig kan du testa mer bekanta ljus som ljud av vågor, regn eller löv som prasslar i vinden.

5 vanliga orsaker till sömnproblem

3. Snarkning kan störa sömnen

Snarkning kan störa sömnen både för den som snarkar och för den som delar sovrum med någon som snarkar. Du som snarkar mycket och kraftigt kan ha något som kallas sömnapné. Det innebär att du gör korta andningsuppehåll under sömnen och att kroppen får syrebrist i samband med det. Andningsuppehåll stör sömnen och gör att du blir trött på dagarna. För att ta reda på om du har andningsuppehåll behöver du kontakta en vårdcentral för att få en utredning och en läkarbedömning.

4. Alkohol, nikotin och koffein påverkar sömnen

Alkohol kan göra att du somnar lättare, men din sömn blir ytligare och sömnen blir oroligare än den annars skulle ha varit. Dessutom förkortar alkohol sömnen och du vaknar upp tidigare än vanligt. Alkohol kan genom sin avslappnande effekt dessutom bidra till att du snarkar mer.

Nikotin och koffein kan också störa sömnen. Det är vanligt att det tar längre tid att somna om du är rökare eller snusare. Rökare eller snusare vaknar också oftare under natten än andra. Koffein finns i kaffe, te, coladrycker eller energidrycker och det varierar från person till person hur sent du kan dricka sådant som innehåller koffein om du vill kunna somna utan problem.

5. Sjukdomar kan orsaka eller förvärra sömnproblem

Ibland kan sömnbesvär bero på besvär och sjukdomar som ont i lederna, andningssvårigheter eller kramp i benen. Om du har prostataproblem är det vanligt att du behöver gå upp flera gånger på natten för att kissa, vilket också stör sömnen. Hjärtsvikt, stroke, Parkinsons sjukdom, depression, ångest och demens är andra exempel på sjukdomar som kan påverka sömnen. Även en vanlig förkylning kan störa sömnen på grund av att det blir en viss ansträngning att andas.

Fler läsvärda artiklar

  • Kan tyngdtäcke till barn hjälpa vid sömnproblem? [2021]
    Ett tyngdtäcke till barn kan hjälpa vid sömnproblem. Tyngdtäckets omslutande och massageliknande effekt frisätter kroppsegna må-bra-hormon. Detta hjälper barnet att komma till ro snabbare, ökar kroppsuppfattningen och verkar avslappnande. Ett tyngdtäcke kan även skapa en trygghet hos barnet med en känsla av att någon håller om det. Barnet känner sig tryggt och lugn, sover förhoppningsvis hela natten och har mer ork när det vaknar på morgonen.
  • Tyngdfilt bäst i test – Hitta den bästa tyngdfilten
    Många efterfrågat en variant av sina omtyckta tyngdtäcken – en tyngdfilt – att kunna använda att slappna av med under dagen istället för att släpa runt på sitt tunga tyngdtäcke. Vi har gjort en artikel där vi presenterar de bästa tyngdfiltarna att slappna av med.
  • Bästa tyngdtäcket för barn som sover dåligt – bäst i test [2021]
    Många barn och ungdomar lider idag av sömnproblem. En del beror på neuropsykologiska orsaker medan andra orsaker kan vara stress och oro. Tyngdtäckets omslutande och massageliknande effekt frisätter kroppsegna må-bra-hormoner. Tyngdtäcket är även bra för att öka barnets kroppsuppfattningen, lindra värk, dämpa stress, oro och ångest samt och verkar avslappnande. Det kan även skapa en trygghet hos barnet med en känsla av att någon håller om det. Barnet känner sig trygg, lugn och förhoppnings sover det gott hela natten och har mer ork när det vaknar på morgonen.Oavsett orsak till barns sömnproblem har tyngdtäcke visat sig fungera och kan hjälpa ditt barn att sova bättre. I vår artikel om bästa tyngdtäcket för barn som sover dåligt har vi har vi utsett en vinnare i vårt bäst i test.

Tips för mer läsning:
1177 om sömnproblem – https://www.1177.se/Kronoberg/liv–halsa/stresshantering-och-somn/somnsvarigheter/

Lämna en kommentar